25 Kas 2021

 

2020-2021 Eğitim_Öğretim Yılı .................................. Lisesi 10. Sınıflar Tarih Dersi Haziran  Dönemi Sorumluluk Sınavı Yazılı Soruları Cevap Anahtarı

 

1.       Haçlı Seferlerinin ekonomik sonuçları nelerdir? (3 madde) 10 Puan

 

·         Doğu ile batı dünyası arasındaki ilişkileri arttıran Haçlı Seferleri Akdeniz kıyıları limanlarının önemini artırmıştır.

·         Batıdan doğuya nakledilen bankacılık, çek, senet, kredi, kefil gibi uygulamalar Müslüman tacirler tarafından öğrenilerek uygulanmıştır.

·         Başta Anadolu olmak üzere Müslümanların elinde bulunan Suriye ve Filistin gibi topraklar, Haçlılar tarafından tahrip edilmiştir.

                                                                       

2.       Anadolu’da siyasi birliğin bozularak ikinci beylikler dönemini başlatan savaş hangisidir?

Kösedağ Savaşı

 

3.       Osmanlı Devleti’nin kısa sürede gelişmesini sağlayan faktörler nelerdir?

·         Anadolu’nun batısında Moğol etkisinden uzak Bizans sınırında bir uç beyliği olması

·         Anadolu Türk beyliklerinin arasındaki mücadeleye karışmayarak yönünü Bizans’a çevirmesi

·         Bizans’ın Anadolu ve Balkanlardaki topraklarının büyük bir kısmını kaybetmesi, tekfur denen valilerin halka baskı uygulaması

·         Balkanlarda büyük devletlerin olmaması ve siyasi, etnik, dini mücadeleler yaşanmaması

·         Fethedilen topraklarda başarılı bir yerleştirme (iskan) ve adaletli, hoşgörülü bir politika izlenmesi

·         Bizans’a Haçlılara karşı verdiği mücadelede Ahilerin ve Anadolu’ya gaza yapmak için gelen Türkmenlerin desteğini alması

·         Osmanlı yöneticilerinin merkezi otoriteyi güçlendirmeye ve kuvvetli bir ordu kurmaya özen göstermesi

4.       İskan politikasının amaçları nelerdir?

·         Fethedilen bölgelerin türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayarak egemenliği kalıcı hale getirmek

·         Konar-göçer Türkmenlerin yerleşik hayata geçmesini sağlamak

·         Gayri müslim halkın ayaklanma ihtimalini ortadan kaldırmak

·         Aralarında kavgalar yaşanan aşiretleri birbirinden uzaklaştırmak

·         Fetih hareketlerinde sürekliliği sağlamak

 

5.       Fetret Devrinin tanımını yapınız.

·         Osmanlı tarihinde Ankara Savaşı mağlubiyeti ile başlayan ve Yıldırım Bayezid’in oğulları arasında taht kavgaları ile geçen belirsizlik dönemine Fetret Devri denir.

6.       Tımar sistemi nedir?

Geçimleri ve masrafları kendilerine ait olmak üzere bir kısım asker ve memura vergi toplama yetkisinin devredilmesidir.

7.       Devşirme sisteminin özellikleri nelerdir?

·         Hristiyan ailelerden devşirilecek çocuklar 9-14 yaş aralığında olanlar tercih edilirdi.

·         Çocukların en soyluları, papaz oğulları ,en sağlıklı olanlar tercih edilirdi.

·         Tek çocuğu olan ailelerden devşirme alınmazdı

·         Devlet merkezine sevk edilen çocuklar kontrolden geçirilir, sünnet edilir, isimleri değiştirilerek türk isimleri ile acemi ocağına kaydedilirdi.

·         Uzun boylu olup fiziği düzgün olanlar saray için ayrılır , diğerleri türk köylüsünün yanına verilerek Türk-İslam adet ve ahlakını, tarımı , Türkçeyi öğrenirlerdi.Onsan sonra acemi ocağına alınırlardı.

·         Acemi ocağında yedi sekiz yıl eğitim gördükten sonra yeteneklerine göre yeniçeri, cebeci, topçu, top arabacı ve Kapıkulu süvarisi şeklinde ayrılırlardı.

 

8.       Osmanlı Devletinde yönetenler sınıfı kaça ayrılır? İsimlerini yazınız.

·         Üçe ayrılır: Seyfiye İlmiye Kalemiye

 

9.       İstanbul’un Fethi’nin siyasi nedenlerini yazınız.

·         Osmanlıların Anadolu ve Rumeli toprakları arasındaki bağlantıyı sağlamak ve Rumelide kesin bir hakimiyet kurmak istemesi

·         Bizans’ın hem Avrupalıları Osmanlıya karşı kışkırtması hem de şehzadeleri kullanarak Osmanlıdaki veraset işlerine karışması

·         Bizans’ın Anadolu Türk Birliğinin kurulmasını önlemek için Anadolu Türk beyliklerini Osmanlılara karşı isyana teşvik etmesi

10.   Osmanlı Devletinde miras, ticaret ve boşanma davalarının karara bağlanması kimin görevidir?

Kadı ‘nın görevidir.

                                                                                                                              

 

 

 

 

                                                           Sınav Komisyonu

 

                                                                                                                         25/06/2021

................................ .................           .............................                            ............................

.................... Öğretmeni                              ..................  Öğretmeni                                   Okul Müdürü 
                                                                                                                     

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder